Автор: Диляна Панайотова / дата: 17.05.2006 10:53
Плащат на учителите според знанията на учениците
Експерти: С вдигане на заплати реформа в образованието не става
В образованието ключов момент е овластяването на училището и този процес трябва да върви напред.
Това заяви министърът на образованието Даниел Вълчев при откриване на дискусия за диференцираното заплащане на учителите.
Трябва да се върви към диференциация на заплащането на учителите, категоричен е образователният министър.
Според него то не бива да се разглежда само по себе си, а заедно с един модел на кариерно развитие на българския учител.
Според Даниел Вълчев в момента няма яснота по отношение на това как професионално трябва да се развие един млад начинаещ учител.
Вълчев не отрече, че в момента заплащането на учителите не е особено високо и не дава стимул за по-добра и качествена работа от страна на преподавателя.
Според образователния министър диференцираното заплащане дава по-добри резултати в системата на образованието.
Той е категоричен, че най-важният критерий ще са резултатите на учениците, които те показват в началото и в края на учебната година.
Възможен критерий е и съпоставянето на вътрешното оценяване на резултатите на учениците с външно оценяване на тези резултати.
Вълчев предлага да се обсъди като евентуален критерий да са материалите и условията, в които работи учителят.
Образователният министър смята, че трябва да се стимулират учителите с модерно и новаторско мислене.
Той посочи спорните моменти в проблема с диференцираното заплащане на учителите. Според него това са оценка на родителите и учениците за работа на учителя, пълнотата на паралелките.
Даниел Вълчев подчерта, че учителите нямат вина за това колко малка или голяма е паралелката, в която работят.
Той обаче отбеляза, че трябва да се оцени фактът, че учител, който работи в по-голяма паралелка, извършва и по-голям обем работа. Друг спорен момент според Вълчев е дали оценката на учителския труд трябва да зависи от общата оценка на училището.
Голяма цел на обществото е доброто образование на българските деца, заявиха от своя страна представители на Институт “Отворено общество”, които се включиха в дискусията.
“15 години си играем на реформи”, смятат те.
Боян Захариев от гражданско дружество “Експертни анализи” допълни, че в някои специалности има свръхпредлагане, докато има дефицит на учители по английски и информатика.
Източник:
news.bg[/u]]news.bg