Автор Тема: Експерт: Дебели сме, защото не пием вода  (Прочетена 744 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Don_NUTSO

  • Странник без сърце ...
  • Администратор
  • Гений
  • *****
  • Публикации: 8550
  • Пол: Мъж
  • Choose your destiny!!!
    • Порталът за поезия!!
http://dnes.dir.bg

Схващането, че ако пием по-малко вода ще отслабнем по-бързо е мит. Истината е точно обратната – при недостиг на вода в режим на диета организмът спира разграждането на мазнините.
Това заяви доц. Донка Байкова, експерт по хранене и диететика, на открита обществена дискусия "Говорим за вода", организирана от Български национален воден съвет, предаде КРОСС.

„Продуктите, които се получават при мастната обмяна, са токсични. Нашият организъм знае това и бърза да ги отдели с помощта на водата в урината и потта. Ако обаче ние не поемаме достатъчно течности, тези токсини остават в кръвта ни. Тогава организмът сам спира разграждането на мазнините и диетата става неефективна”, каза доц. Байкова.

Тя обясни, че водата съставлява 75% от телесната маса при децата, 60-65% при хората в зряла възраст и около 50% при тези в напреднала. Количеството обаче не е постоянно, а се изменя ежедневно, в зависимост от условията на средата и натоварването, на което се подлагаме.
„Водата участва в транспорта на хранителни вещества в тялото, в терморегулацията на организма, в клетъчното обновление и в репродукцията”, каза доц. Байкова.

По думите й, средно на ден тялото ни губи по 2,5 литра вода. 1,5 литра от тях с урината и по половин литър при дишането и изпотяването. При биохимичните реакции организмът ни успява да и набави сам около 300 мл дневно. С твърдата храна поемаме още 1,5 л.

За да се запази водното равновесие възрастен човек трябва да изпива по 1,5-2 литра от безценната течност дневно. Това са около 6 водни чаши, или 30 милилитра на килограм собствено тегло. Тези, които страдат от затлъстяване, трябва да поемат допълнително по 1 чаша на всеки 10 кг свръхтегло.

През лятото, разбира се, потребностите са по-големи заради по-интензивното потене. Освен това, мъжете принципно изразходват повече вода, както и хората, които се занимават с физически труд. Това също трябва да се има предвид.

Специално за българите пък е препоръчително да приемат повече течности през зимата, заради начина ни на хранене. През зимните месеци консумираме по-малко пресни плодове и зеленчуци, и наблягаме на тежките мръвки.

Кафето и алкохолът обаче не са препоръчителни, защото имат дехидратиращо действие, заради преработката им в бъбреците, обясни доц. Донка Байкова. „Препоръката е всяко кафе да се приема с чаша вода. Алкохолът – с разредител и лед, а най-добре – слабоминерализирана вода”, допълни тя.

Доц. Байкова предупреди, че жаждата е късен симптом на дехидратацията. „Тя не бива да бъде допускана. Затова вода се пие по малко през целия ден”, подчерта експертът.

Тя обясни, че при недостиг на вода се нарушават функциите на нервната система. Резултатът – главоболие, умора, нерушена концентрация и памет. Освен това се повишава концентрацията на остатъчните метаболитни елементи в кръвта, което носи риск от развитие на заболявания на бъбреците и жлъчката, запек.
Дехидратацията е и основна предпоставка за стареенето на кожата.
Нарушава се също алкално-киселинното равновесие, което повишава риска от развитие на остеопороза, заради извличането на калция от костите.

При консумацията на минерална вода е в сила известното вече правило, тя да се редува с трапезна. Минерални води с концентрация над 200 мг/л е най-добре да се избягват, освен от активно спортуващите.







Взех всичко от живота, наистина всичко. Ако сега Бог ми го отнеме, то тогава сме квит.
Всяко момиче, което имаше късмета да я целуна, спираше живота ми.

Всяка твоя капка кръв, всеки дъх на мен е обречен.