Автор Тема: БЕЗЖИЧЕН РУТЕР В КЪЩИ – ИЗБОР,ИНСТАЛАЦИЯ,НАСТРОЙКИ  (Прочетена 5112 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Don_NUTSO

  • Странник без сърце ...
  • Администратор
  • Гений
  • *****
  • Публикации: 8550
  • Пол: Мъж
  • Choose your destiny!!!
    • Порталът за поезия!!
Избор на рутер.

При изборът на подходящ за вас рутер (както и при покупка на всяка друга техника) трябва да си давате сметка за две неща - вашият бюджет и за какво и при какви условия ще се използва устройството. Нека дам нагледен пример: ако купувате кола за да зареждате с нея магазин, ще изберете ван, а не кабриолет, нали? Същото е и с устройствата за безжичен достъп.
Бюджетни решения

Това са рутери като например популярните напоследък Edimax, D-link di-524, Canyon, Sweex и др. Характеризират се с ниска цена (45-75 лева) и съответно доста умерени възможности. Подходящи са за:
·    сърфиране
·    покриване на неголеми площи със сигнал (например двустаен панелен апартамент). Често предавателите и антените на някои от тези рутери са малко по-слаби.
·    НЕ са особено подходящи за голямо натоварване като скорост (например ПОН вкъщи 40 и 60), голям брой едновременни връзки (теглене на торенти).
Скобата, която ще отворя тук, се отнася за броят едновременни връзки. Ако вашият рутер се окаже по-"слаба ракия" и при теглене на торенти забива/рестартира се/прегрява, то значи не му достига памет и процесор да обработи всички връзки. Ето един пример за черен списък на такива рутери, работещи зле с торент програми: http://www.azureuswiki.com/index.php/Bad_routers. Един вариант да подобрите малко ситуацията без да давате пари за нов рутер е да намалите броя едновременни връзки, които прави торент програмата. 50-60-70 е една разумна стойност за този параметър. Аз ползвам Utorrent и настройките са в Options - Preferences - Bit torrent - Number of connections
Втората скоба е относно скоростта. По най-разпространеният сега безжичен стандарт 802.11g връзката е обявена като 54 мегабита. Това не е точно така. Реално, при идеални условия и сигнал (например рутера и клиента са в една стая), скоростта на трансфер достига до около 20 мегабита. Преместете лаптопа в съседната стая и вече ще имате наполовина на тази скорост. Добре е да имате това предвид, особено ако се абонирате за висока скорост като ПОН 60 например и планирате да сваляте/качвате големи файлове. Ако вашият случай е такъв - свържете поне единият компютър жично с рутера.

При жичното свързване с рутера поне не сте ограничени от качеството на радиовръзката и самият стандарт. За съжаление, това все още не означава, че ще успеете да достигате същите скорости, както ако директно пъхнете лан кабела на доставчика в компютъра. Лимитиращият фактор в този случай е хардуерът на рутера. С устройствата от нисък и среден клас едва ли ще успеете да постигнете повече от 20-30-40 мегабита. За да се насладите изцяло на скоростта на ПОН 60 например, вероятно ще се наложи да закупите устройство с цена поне 150-200 лева. Проучете добре бъдещата си покупка, за да не съжалявате после.
Рутери от среден клас

Рутерите от "среден клас" са да речем Buffalo whr-hp-g54, linksys wrt54gl (само с нестандартен фърмуер, например Tomato), нови модели като d-link dir-635 и др. Цените им грубо казано започват от 85 лева и достигат до около 150-170 лева.
Подходящи са общо взето за всякаква средностатистическа употреба.

Забележка: По-голямата част от тези устройства ще се рекламират като такива, предоставящи по-добри покритие и скорости от стандарта G. Това е вярно само донякъде. За да се наблюдава подобрен обхват и скорост (и тук ви казвам да не очаквате чудо - продобрението няма да е 100%, независимо от рекламата) има едно много важно условие. Трябва и клиентския адаптер да поддържа съответната технология - turbo, frame-bursting, 125М или както там се казва при съответния производител. Вградените в лаптопите адаптери в голяма част от случаите нямат такава поддръжка и ще трябва да закупите нови, на цена поне 50-60 лева парчето.

в) Рутери от висок клас

Това са геймърски рутери като например D-link DGL-4500 и Linksys WRT330N, бутикови и дизайнерски изпълнения, флагмански модели на нови серии като d-link dir-855, натъпкани с най-новите технологии. Би трябвало да задоволят и най-претенциозния вкус, на съответната цена.

Рутерите от тази група, както и по-скъпите от предишната, имат няколко други характеристики:
·    Поддръжка на повече и по-нови стандарти (например N) или мимо технология. Предполагат се подобрен обхват и скорост. Важи казаното в забележката за горната група. Освен това Н стандартът още не е съвсем довършен и в бъдеще може да имате проблеми със съвместимостта.
·    По-мощен хардуер - това винаги е от полза
·    Понякога - по-добра антена
·    По-богат на функции софтуер. Най-важното, което си струва да се отбележи тук е QoS (quality of service). Тази функция ви позволява да задавате приоритет на различните видове трафик. Така например може да зададете най-нисък приоритет на торент програмата, а най-висок - на програма за гласова комуникация (подобна на Скайп). По този начин, дори когато теглите на максимална скорост торенти, ще може да сърфирате и говорите без да има насичания на звука. Имайте предвид, че QoS е доста ресурсоемък за рутера, а и на част от по-старите рутери не е направено особено добре.
А ако се интересувате от подробни хардуерни характеристики на точно определен модел, можете да погледнете тук: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices
 
Преди да си купите рутер, разберете какво мисли доставчикът ви по този въпрос. Клиентите на Спектър Нет няма нужда да се притесняват за това, независимо на коя тарифа са. Час от другите доставчици (по-лошите и назадничави, както се досещате) обаче не позволяват слагане на рутер без допълнително заплащане. В някои случаи тази забрана е фиктивна, в други обаче тя е обезпечена технически. За това едно от нещата, които трябва да предварително е дали имате ограничение по TTL. Това става много лесно. Отворете Start-> Accessories -> Command prompt и напишете "ping dir.bg". Резултатът ще е нещо подобно на: Reply from 194.145.63.12: bytes=32 time=2ms TTL=59
Ако TTL > 1, вероятно всичко е наред. Съществува минимален шанс вашият доставчик да е бил особено изобретателен и да е сложил ограничение по изходящ ттл, но това се лекува с настройки на операционната система.
Ако случайно вие сте "късметлия" с ттл=1, то не всеки рутер ще ви свърши работа. Трябва да се ориентирате към някои от следните модели: linksys wrt54gl, buffalo WHR-HP-G54, buffalo WHR-G125, buffalo WHR-G54S, d-link di-524 HW Ver.: B4 F/W Ver.:2.04(не се нуждае от смяна на фърмуер!). След това да сложите специален фърмуер - dd-wrt, open wrt, hyper wrt, tomato и да следвате стъпките, описани тук. Дайте си сметка, че това не е задачка за начинаещи потребители - има доста неща, които може да объркате, така че най-добре помолете някой приятел, който разбира за помощ.
 
Как да инсталираме безжичен рутер – самоучител
Място на рутера и проблеми с покритието.

При избора на подходящо място за вашата нова придобивка, най-важният проблем, който трябва да решите, е този с осигуряването на достатъчно добър сигнал (покритие) до всички стаи/клиенти. Също така, трябва да си дадете сметка, че до рутера ще трябва да достигат:

- захранване 220 волта - огледайте се за контакт или удължител
- лан кабела на доставчика
- ако има вързан клиент жично, лан кабел от него

По въпроса с безжичния сигнал, ще ви кажа, че неформално класическият G стандарт се нарича "технологията на 3-те стени", което значи, че през 3 стени от рутера в повечето случаи ще имате сериозни проблеми с връзката (да не кажа че я имате нет, я нямате).

Вероятно в рекламата на рутера ще прочетете, че осигурява покритие на 400 метра или нещо такова. Това е вярно само на открито, при пряка видимост между двете устройства, т.е. без дървета, коли, сгради помежду им. Повечето от вас ще използват своят рутер на закрито - в апартамент, офис или къща. Затова ще се спра по-подробно на проблемите при тези случаи.

а) Диаграма на излъчване

Всяка антена излъчва най-силно в определена посока. Антенката, която ще намерите в кутията на вашият рутер, има форма на цилиндрична "пръчка". Тя излъчва сигнал на 360 градуса около надлъжната си ос, но не и около напречната - обикновено по тази ос ширината на "снопът" е около 60 или 45 градуса и по-малко.
Какво означава това на практика? Ако живеете на 1 етаж - това няма значение. Но ако сте в къща, на място на етаж нагоре/надолу под рутера може да имате силно влошен сигнал.
Какво можете да направите по въпроса? Ако погледнете по-внимателно, ще видите, че антенката на рутера може да се върти и пречупва в две равнини. Завъртете я така, че да имате приличен сигнал и на двата етажа.Разбира се, сигналът се отразава в най-различни повърхности и такова напасване може да не се наложи, но аз съм ви написал по-песимистичния вариант за да сте подготвени.Също така искам да обърна внимание на един по-специфичен случай - ако вашият рутер има мимо технология (повечето нови рутери с 2 и 3 антени). В този случай погледнете инструкцията на рутера за най-оптималното разположение на антените една спрямо друга. Вероятно правилното разположение е или "разперени" при хоризонтален монтаж, или т-образно - всяка перпендикулярна на съседната, при вертикален монтаж.
б) Антени

Тук само ще отбележа наличието на различни видове антени. Различни по:
- големина и "мощност"
- форма и насоченост на диаграмата
- цена
- приложение
- конектори за връзка с рутера и преходници

За домашни условия ви препоръчвам да се придържате към omnidirectional антените като фабричната. Силно насочените антени излъчват силен сигнал, но само в тесен сноп и за това са подходящи за връзка между две сгради, но не и за апартамент (ще се свързвате от съседния блок, но не и от съседната стая). Най-многото, което евентуално можетеда си позволите, са панелни(пач, плоски) антени, ако са разположени в единия край на обекта.Антената, която идва с 90% от рутерите на пазара днес, е 2dBi. Част от по-луксозните модели, например геймърските такива, са с 4 или 5dBi антени. Купуването на такава антенка също ще подобри сигнала ви. Вървят около 15-20 лева. При купуване на антена, внимавайте накрайникът (конекторът) да е същия (мъжко<->женско) като на рутера, защото има няколко стандарта. Ако купувате по интернет, погледнете в книжката на рутера дали е със стандартния SMA конектор и после питайте за този на антената.
Последният вариант да не останат непокрити с безжичен сигнал участъци, особено в големи апартаменти и къщи, е инсталирането на "повтаряч"(repeater). Това може да е друг рутер или аксес пойнт. Поставен на място, където все още има сигнал от рутер1, той го препредава на по-голямо разстояние. Няма да се спирам подробно на този вариант, защото засяга малка част от потребителите и нямам много опит в тази насока. Добре е да знаете, че тук нещата не са съвсем прости - има различни режими на повтаряне. Задължително условие е и първото и второто устройства да поддържат някой от тези режими, поне WDS. Като правило аксес пойнтите имат повече функции в тази насока. Имайте предвид също, че в доста от случаите няма да можете да защитите връзката между 2те устройства с друго освен WEP, което никак, ама никак не е добре. За режимите за криптиране ще стане дума в следващите раздели на това ръководство.
Ако сте избрали рутер с възможност за инсталиране на Томато, тук има подробно ръководство как става настройката.

в) Стени и прегради

Най-големият проблем пред избирането на подходящо място за безжичния рутер е наличието и броя на преградите между клиентите и рутера. Само през 3-4 стени може изцяло да загубите сигнал, дори и реалното разстояние между устройствата да е едва 5-10 метра. Като правило опитайте се да разположите рутера в средна част на жилищната площ. Така клиентите във всички стаи ще са на равни разстояния от рутера (и зад равен брой стени). Ако апартаментът/къщата са големи, може да се наложи да използвате рипийтъри.

От значение е както материала, от които са направени стените, така и структурата и дебелината им. Дебелият бетон, многото арматура, тухлите четворки са враговете на безжичния сигнал.

Най-грубо казано, представете си, че радиовълните се движат по права линия. Всичко останало е отразен сигнал и върху него и качествата му трудно можете да имате контрол. Отразеният сигнал понякога ще помага, а понякога ще пречи. Ако 2-те безжични устройства "се виждат", т.е. между тях няма прегради, значи имате късмет и може да не четете следващите редове. Ако това не е така, както е в 99% от случаите, прекарайте мислена линия между двете и вижте през какво минава тази линия. Освен вече споменатите стени, голям проблем са и големите метални обекти - врати и др. Дървените конструкции като например гардероби и дървени врати приблизително може да приравните като ефект на половин стена. Също така, ако стените не са перпендикулярни на тази мислена линия, а под ъгъл, то те ще пречат доста повече.

г) Интерференции

Радиовълните, които излъчват вашият рутер и безжични клиенти, са с честота около 2,4 гигахерца. От физиката знаем, че всяко друго устройство, работещо с близка честота, при определена мощност на излъчването си може да повлияе на безжичната комуникация и дори да я направи невъзможна.

На практика тук проблемните електроуреди са два - микровълновите фурни и базовите станции на някои модели безжични телефони. За последните не трябва да се притеснявате особено, защото продаващите се у нас и предназначени за Европа DECT телефони работят на 1900 МHz. Просто се уверете в това, преди да си купите такъв апарат.
И в двата случая единственото решение е да се опитате да отдалечите максимално рутера от другите уреди (на метри!).

Не поставяйте рутера и върху монитор/телевизор с катодно-лъчева тръба (не-LCD) или пък до колона на стереоуредба.

д) Интерференции от други рутери

След като сте се справили с разместването на другите електроуреди във вашият дом и сте решили въпроса с преградите, остава още един източник на проблеми - съседите и техните рутери.Честотната лента, отделена на безжичните мрежи, е разделена на няколко канала, и можете да изберете канал, на който да работи вашата мрежа (не е нужно да се задава изрично на клиентите, може само на рутера). В голяма част от случаите ви препоръчвам да не пипате тази настройка - съвременните рутери автоматично търсят най-слабо "населеният" канал при стартиране и използват него.В определени случаи, ако наоколо има твърде много безжични мрежи и всички канали са "пренаселени", това може да пречи на вашата мрежа да работи нормално - от съседите ще идват твърде много смущения. Тогава може да решите да се намесите с ръчна смяна на канала. Първо, трябва да видите всички околни мрежи и силата на техия сигнал, за да изберете канал с най-малобройни и слаби смущения. Това става със специални програми, пуснати на компютър с инсталиран безжичен адаптер. Под Уиндоус, една такава програма е Netstumbler. В момента има някакъв проблем със сайта и не може да се изтегли оттам, но може да я дръпнете от тук.
Това, което ви интересува, са колоните Chan, SNR и SNR+.
- Chan е каналът, на който е съответната мрежа.
- SNR e signal to noise ratio, т.е. разликата сила на сигнал/шум. При мен тази колонка е празна, защото безжичният ми адаптер е изключен в момента и показаният списък не е в реално време, а записан на файл
- SNR+ e най-високата измерена стойност на параметъра досега.

Вашата цел е собствената ви мрежа (ще я познаете по името-SSID, което сте й задали) да има значимо по-висок SNR от мрежите на същия и околните канали.
При избора на канал трябва да имате предвид 2 неща:
- Гледайте да не избирате канал 12, 13 и 14. Те не са приети във всички страни и не всички устройства ги поддържат.
- Каналите се припокриват. Напълно неприпокриващи се канали са 1, 6 и 11. Ако можете да сте сами в неприпокриващ се канал (съседа в 1 вие в 11) това е най-добре, но на практика често е невъзможно.

е) Качество и сила на сигнала

Ако използвате вградената функционалност за свързване с безжични мрежи на Уиндоус, то след успешно свързване до часовника ще се появи статус-икона. При щракването й се появява прозорец с данни за мрежата, включително сила на сигнала. За съжаление качеството на този сигнал не е отбелязано. Понякога се получава така, че връзка с "2 чертички" е по-добра от връзка с "5 чертички сигнал".
Ако с вашия адаптер има специален софтуер за свързване с безжични мрежи, то е възможно да имате индикатор за качество. Можете да използвате и Netstumbler в повечето случаи.

Най-лесният и сигурен начин за проверка на безжичната мрежа си остава тестът за скорост на файлов трансфер. Колкото по-висока и постоянна е скоростта и колкото по-рядко има разкачвания, толкова по-добра е връзката ви, ако ще и само на 2 чертички да е. За да елиминирате факторът интернет, ви препоръчвам да опитате трансфер между 2 от компютрите зад рутера (ако имате повече от един). Ако не ви се настройва локална мрежа със споделяне между тях, може да пробвате с програмата HFS. Пускате я, привлачвате един файл поне 200 МБ за тестове, и вече имате файлов сървър (сложете парола!). В другият компютър отваряте уеб браузър и пишете адреса, изписан най-горе в прозореца на HFS. Ако го докарвате до около мегабайт постоянна скорост, мрежата ви е достатъчно добра. Ако едвам стигате 300-500 КБ, замислете се какво от описаното в този раздел може да направите за подобряване на ситуацията. При теста е най-добре ако мерите от жично свързан компютър към безжично свързан такъв.

И накрая още нещо, на което бих искал да обърна внимание. Вградените wi-fi адаптери на всички съвременни лаптопи имат настройка за управление на енергопотреблението. В почти всички случаи, когато сте свързани с ел.мрежата, картата работи на максимална мощност. Когато обаче работите на батерия, тя автоматично се превключва в "спестяващ" режим и чувствителността й и мощността падат. Ето защо е добре да намерите тази настройка и да изключите пестенето на ток - едва ли е по-добре батерията да изкарва не 2,5 а 3 часа, но през това време нета непрекъснато да се разкача и бави. Ако вашия лаптоп няма специална програма за целта, отворете Device manager и влезте в Properties-Advanced на вашата безжична карта - настройката е там.

ж) Охлаждане

След отклонението към клиентските компютри се връщам отново към вашия рутер.
Не подценявайте това, че докато работи интензивно, той се нагрява. Колко точно - това зависи от качеството му. Ако пари - това никак не е добре, да не говорим че е и пожароопасно. Ако рутера ви прегрее, ще започнете да имате проблеми с интернета, а накрая машинката ви може съвсем да спре да работи или да се рестартира сама. Най елементарното, което можете да направите е, да използвате гумените крачета от кутията на рутера и да ги монтирате, ако вече не са прикрепени. Това ще осигури достъп на въздух и от долната страна на рутера. Също така не го затискайте с други предмети и се уверете, че вентилационните му отвори не са запушени от нищо.

з) "Облъчване" от рутера

Няма как да не се спра и на разпространената напоследък радиофобия на някои хора. Не искам да влизам в подробности, но няма от какво да се притеснявате, освен ако не седите върху рутера непрекъснато. В къщата ви има далеч по-вредни електроуреди, бъдете сигурни. Рак няма да хванете, каквито и групости да ви приказват някои параноици, спете спокойно. Един 3Г мобилен телефон е далеч по-вреден.
Свързване на рутера.

И така, вече сте избрали рутер, купили сте го и сте решили горе-долу къде ще го поставите, за да имате най-добър сигнал навсякъде. Идва ред на същинската работа - свързване на рутера в мрежата и неговата настройка. Преди да пристъпите към този процес, уверете се че:
·    разполагате с всичко необходимо - рутер, антена(и), захранващ адаптер с достатъчно дълъг кабел/удължител, достатъчно дълъг лан кабел, ако ще връзвате жично някой от клиентите. Обикновено кабелите в комплекта са по 1-1,5 метра и може да ви се наложи да купите по-дълъг от някой компютърен магазин. По възможност се огледайте за фабрично направен кабел, а не произведен на място от продавача, макар да не е фатално. Желателно е и книжката на рутера да е до вас.
·    сте си преписали внимателно на листче всички стари настройки!! Те са ви необходими, за да ги въведете от рутера. За клиентите на Спектър Нет на лан услуги, това са потребителското име и паролата. ПОН потребителите, тези на адсл или кабелен интернет няма нужда да записват нищо.
·    сте си записали на диска тази тема, или сте я разпечатали. Разбъркате ли настройките и разкачите ли кабелите, вече няма да имате интернет, а може да не успеете да се справите веднага
Интернет кабелът се вкарва във WAN порта на рутера. Кабелът за интернет е лан-кабела на доставчика ви, или кабела, излизащ от порт 1 на ОНУ/кабелен модем/адсл модем/ви макс модем и др.
Ако има жично свързани компютри, те се свързват с лан-кабели към някои от 4-те лан порта на рутера. Светкавицата на картинката символизира безжичното свързване на клиенти (лаптопи, gsm, pda и др.). Естествено, рутера се свързва и с електрическата мрежа

б) светодиодни индикатори

Разгледайте предният панел на рутера. На него има множество светлинни индикатори. Те са добро средство за диагностициране на често срещани проблеми.
Индикатори за:
·    захранване - ако свети, значи рутера е включен в ел.мрежата
·    състояние - не всички рутери имат този индикатор. Ако вашият го има, консултирайте се с ръководството му за употреба, за да разберете какво точно значи
·    интернет (WAN) свързаност - светенето показва, че кабелът за интернет е свързан. Ако не свети, това може да се дължи на няколко причини - несвързан/дефектен кабел, изгорял порт, изгоряло/изключено предишно устройство (суич,ону,модем...). Премигването показва, че рутера предава данни
·    безжична мрежа - ако свети, значи функцията безжична мрежа на вашия рутер е активна. Ако примигва - някое от всички свързани безжично устройства предава/приема данни
·    лан (жични) клиенти - аналогично. Свети - има свързаност с активна лан карта и включен в момента компютър на съответния лан порт. Премигва - активност, трансфер на данни.

в) входове на рутера
На задната страна на рутера се намират:
·    места за завинтване на антените (затегнете ги внимателно!)
·    букса, в която влиза кабелът на захранващият с ток адаптер
·    ресет "бутон". По-точно този бутон е скрит и може да се натисне само с кламер/химикалка. Това е нещо изключително важно. Това бутонче осигурява връщане на заводските настройки, включително име и парола, ако сте ги забравили (или рутера ви е харизан). Желателно е да се използва и при ъпгрейд на фърмуер. Процедурата за ресет е различна при всеки производител на безжична техника - при някои е достатъчно кратко натискане на бутона, при други 30 секундно задържане в натиснато положение и успоредно включване/изключване от захранване и т.н. Консултирайте се с ръководството на вашата машинка за повече информация по въпроса.
·    интернет (WAN) порт - място за включване на кабелът, по който идва интернета. Обикновено е отделен, надписан и боядисан в различен цвят, за да се различава.
·    лан портове - ако имате компютри, които искате да вържете жично, това става на някой от тези портове

Да пристъпим към свързването на рутера в мрежата:

1) Най-напред трябва да деактивирате старата ПППоЕ връзка, ако се свързвате с ПППоЕ (лан клиенти на Спектър Нет). Ако сте на ПОН/адсл/кабелна тв няма нужда да правите нищо. Разкачете/прекъснете връзката. Ако използвате вградения пппое клиент на Windows, това е една от иконите с компютърчета до часовника. Щракнете я с десния бутон и изберете disconnect. Уверете се, че тя не е направена да стартира автоматично при стартиране на компютъра: Отидете на Start -> Start up и ако видите икона с името на доставчика си, натиснете с десния бутон и изберете delete.
2) Откачете лан кабела с интернет на доставчика от компютъра .
3) Отворете Start -> Connect to -> Show all connections. За Виста това е в контролния панел, Network and sharing center -> Manage network connections. Щракнете вашата жична лан карта (Local area connection) с десен бутон и изберете Properties. От списъка с протоколи, сложете отметка на TCP/IP internet protocol (v4) ако вече няма такава. Изберете протокола и натиснете Properties. Изберете "Obtain IP(DNS) automatically".
4) Ако ще връзвате някой от компютрите жично (най-вероятно този който оправяхте в предните стъпки) - свържете го с приложения в комплекта на рутера лан кабел. Единият край - в лан картата на компютъра, там където до преди малко беше интернет кабела, а другият - в един от четирите лан порта на рутера.
5) Вече може да включите и захранването на рутера. Ако всичко е наред, светодиодите ще светнат, червеният хикс до часовника ще се махне (при жично свързване), а в списъка на намерените мрежи ще се появи вашата - името й е или марката на рутера, или неразбираема поредица от числа и букви. Свържете се с нея.
6) На този етап НЕ свързвайте интернет кабела, който извадихте от компютъра, с WAN порта на рутера. Това е последната стъпка и ще стане, след като направите базовите настройки на устройството.
Настройки на рутера - базови.

Тук са описани настройки, които задължително! трябва да направите или да проверите. Неглижирането им може да има неприятни последици. Например да се чудите защо няма интернет или съседското хлапе да изтрие важни документи от служебния лаптоп, който сте донесли събота вкъщи...


Време е да настроите интернет връзката и безжичната мрежа като минимум. Вероятно с вашият рутер има някакво "инсталационно" CD. Приберете го - няма да ви трябва. Да, точно така. Тези дискове са направени за абсолютно начинаещи потребители (които не са имали кой да им напише такава тема). В това няма нищо лошо, лошото е, че те са направени като вълшебниците на Уиндоус - задават 2-3 въпроса и правят каквото си знаят, дори да не е най-доброто за вас. Често дори се получава така, че вълшебникът упорито обяснява, че има проблем с интернет връзката, а тя си работи - просто не е донастроена.

Как тогава да настроите рутера? Много просто - отворете любимият си интернет браузър (спрете адблок и носкрипт ако ги ползвате, разрешете javascript) и напишете адреса на рутера, например http://192.168.0.1 Би трябвало да се отвори началната страница на рутера и да ви бъде поискано име и парола. Ако браузърът даде някаква грешка, върнете се и прочетете предишният раздел внимателно - пропуснали сте нещо, най-вероятно стъпка 3.
В краен случай може да се наложи да сложите статични ип адреси, а не "Obtain automatically" в стъпка 3. Ако случайно се наложи, съобразете адресите с този на рутера. Например ако фабрично зададеният адрес на рутера е 192.168.0.1, то на първия компютър въвеждате ip 192.168.0.2, subnet mask 255.255.255.0 gateway 192.168.0.1 и dns 192.168.0.1. Ако адреса на рутера е 192.168.1.1 въвеждате съответно 192.168.1.2, 255.255.255.0 и 192.168.1.1.
Адресът, името и паролата, зададени фабрично на рутера са написани в ръководството му за употреба. Ако не разполагате с него, може да се консултирате с някой от следните списъци:
http://www.phenoelit-us.org/dpl/dpl.html
http://www.governmentsecurity.org/ar...kedDevices.php
Имайте предвид, че ако забравите вашата парола, ще трябва да натиснете бутона reset на рутера. Това ще изтрие всички направени настройки и ще върне паролата и адареса по подразбиране на рутера.
За ваше улеснение по-долу съм преписал данните на най-популярните марки устройства:

Рутер..............Адрес ..........................Потребителско име..........Парола
3Com ..............http://192.168.1.1 .........admin.............................admin
Buffalo.............http://192.168.11.1 ........root...............................няма
D-Link..............http://192.168.0.1 .........admin.............................няма
Linksys.............http://192.168.1.1 .........admin.............................admin
Netgear............http://192.168.0.1 .........admin.............................password

След като вече сте влезли в менюто на рутера започнете да правите една по една настройките. По-долу за илюстрация на казаното ще използвам снимки от моя рутер - вашият може да изглежда различно, но ще има в общи линии същите полета за попълв
Разгледайте долната картинка - това е екранът за интенет настройка на по-новите d-link рутери. Отново казвам - при вас може да е различно - следете принципа и действайте по аналогия.
Влезте в Basic-> Internet/WAN -> Manual.
Изберете режим на свързване pppoe, dynamic ip. Въведете потребителското си име и парола. Полето "service name" оставете празно, ако сте клиент на Спектър Нет. Повечето други доставчици изискват service name - обадете се и попитайте. B "Reconnect mode" изберете "On demand". Това означава връзката да се набира само тогава, когато е необходима. В полето по-долу се въвежда колко минути след последното използване на интернет тя да се прекъсва. Въведете нещо между 20 и 60-70. Следващите настройки не пипайте. Единственото, което може да се наложи да направите, е (ако вашият доставчик ви ограничава по мак адрес) да натиснете "Clone mac". Това ще накара вашият рутер да се преструва пред доставчика, че е компютърът, на който седите в момента. Естествено, трябва да съобразите това да е точно този компютър, който преди е имал интернет.
За клиенти на Спектър Нет това НЕ Е необходимо.

б) ПОН клиенти на Спектър Нет, клиенти на кабелни, мобилни, wi-max и адсл доставчици
В този случай изберете режим DHCP и нищо повече.

Натиснете бутонът "Save settings". Рутерът ще поиска да се рестартира - позволете му, това е нормално и е необходимо след всеки екран с настройки. Ще се появи съобщение, че рутера се саморестартира и след 15-20 секунди ще бъдете върнати към екрана с настройки. Не се връзвайте особено на това прогнозно време - често то не е вярно и най-много след това да видите някоя грешка. Просто затворете прозореца на браузъра. Изчакайте минута две и тогава се опитайте да влезете отново в рутера.


2) Безжична връзка – радионастройки
Този път влезте в Basic -> Wireless.
Първо, имате бутонче за включване/изключване на безжичната функция на рутера. По подразбиране тя е включена. След това трябва да попълните име (SSID) на вашата безжична мрежа. Тук вече трябва да има нещо - поредица букви и цифри или марката на вашия рутер. Сменете това име задължително. Не използвайте кирилица, интервали и препинателни знаци и не го правете много дълго. Следва евентуално ръчно задаване на канал - не го пипайте. "Super G, Turbo" или подобна опция евентуално ще ви даде малко по-висока скорост, но само при използване с адаптери с такава поддръжка. За максимална съвместимост го изключете. 802.11 режим ви позволява да изберете стандарт/комбинация от стандарти, на които да работи вашата мрежа. Опциите тук са: B, G, N и др., според рутера, както и всякакви комбинации между тях. B e най-бавен, но е съвместим с всичко. Съобразете се с устройствата, които ще свързвате в мрежата. Ако те поддържат различни стандарти - изберете смесен режим. "Transmission rate" не пипайте.
Последната опция тук е много интересна. "Visibility status- invisible/ Hide ssid -yes" ще скрие вашата мрежа. Тя няма да е видима при сканиране на наличните мрежи с обикновен софтуер. Това също означава, че уведомителен балон до часовника няма да получите и за да се свържете ще трябва първият път да въведете настройките ръчно (В Пропъртис на безжичния адаптер). Имайте предвид, че това скриване е проформа и по никакъв начин няма да ви защити от злонамерени посегателства върху мрежата ви. Скритите мрежи се виждат дори от елементарни продукти като Netstumbler.

Стигаме до най-най-най-важното при настройките на рутера - паролата за безжичната мрежа. По подразбиране тя е без парола, което е изключително опасно. Първо изберете метод за криптиране - разумните методи са два WPA (Tkip) и WPA2 (AES) - Personal (PSK). За максимална съвместимост изберете комбинацията от двете - така клиентите ще се свързват на което могат. Днес всички нови устройства поддържат AES, но ако имате по-стар лаптоп може да се наложи да ъпдейтнете безжичните драйвери. Максимална сигурност дава AES, но и TKIP е задоволителен. ВНИМАНИЕ: Ако някой ви обясни, че със скриване на мрежата, мак филтриране или WEP може да защитите мрежата си достатъчно, а AES само ще бави връзката ви - пратете му много здраве от мен и му кажете да прочете някоя книжка/сайт - това са ГЛУПОСТИ. Подобни методи за "защита" със сигурност за по-добри от заводските настройки, но не биха спрели дори съседското хлапе да ви ползва интернета или да ви наднича в компютъра - тези мерки се преодоляват за 10 минути. Ще го повторя още веднъж, защото е важно - реално единствената сигурна защита на безжична мрежа е AES/TKIP шифриране, и то само с достатъчно дълъг и разбъркан ключ!
Следва изборът на ключ - лимитът е 63 знака, минимумът е 8. Псевдо-разумният минимум е 20 знака, но сложете поне 30, а защо не и всички 63. Теоретически можете да използвате доста голямо разнообразие от знаци, но заради съвместимостта аз ви съветвам да се ограничите до a-z, A-Z и 0-9. При това ограничение става особено важно да използвате всички 63 знака дължина на ключа. Не се притеснявайте - ще ви се наложи да го въведете най-много веднъж във всеки клиентски компютър, след което той се запазва в компютъра.
За да ви спестя главоболието да измисляте поредица от случайни знаци, ви давам този линк, от където може да си вземете готов ключ.
https://www.grc.com/passwords.htm
Просто прекопирайте всичко от третото поле в настройките на рутера и клиентите (и си запазете някъде ключа и в явен вид). Можете да се доверите на този сайт - той се държи от водещ компютърен специалист, връзката до там е криптирана и един ключ никога не се генерира повторно - всички са уникални.

3) Лан (вътрешна мрежа) настройки - жични и безжични
След запис на настройките поредният рестарт на рутера, трябва да направите, или по-скоро в този случай да проверите, настройките на вътрешната ви домашна мрежа (и жични и безжични клиенти се отнасят тук).
Влезте в Basic -> Network settings / LAN.
Ако видите избор рутер-бридж-аксес пойнт оставете го на рутер.
В полетата по-долу е показан текущият адрес на рутера. При необходимост може да го промените, но това ще промени и адресите на всички клиенти зад него. Най-добре оставете всичко тук както си е. Ако имате кутийка "Enable DNS relay" уверете се, че е задраскана. "Enable RIP (routing information protocol)" трябва да е ИЗКЛЮЧЕНО. Последната опция на тази страница е "Enable DHCP server". При мен е изключено, защото ползвам статични адреси. При вас ще е включено по подразбиране - оставете го и не пипайте нищо, само си отбележете наум от-до кой номер рутера почва да раздава адреси. Ако на някоя от машините някога сложите статичен адрес - той не трябва да е в тази област.
Специално за БТК потребителите: ако адреса на рутера е 192.168.0.1 или 192.168.1.1, сменете го на примерно 192.168.5.1, за да си нямате проблеми.
Администраторска парола и отдалечено управление

Последно в базовите настройки (но не и по важност) е да сложите нова парола за влизане в настройките на рутера. Това става от "Tools или System -> Admin". Сложете някаква парола (и гледайте да не я забравите). МНОГО ВАЖНО: Ще видите опцията "Remote management". Изключете я! Така настройките на рутера няма да са достъпни през интернет, а само от вътрешната мрежа. Запишете промените и рестартирайте рутера.



източник:http://radicom.dir.bg







Взех всичко от живота, наистина всичко. Ако сега Бог ми го отнеме, то тогава сме квит.
Всяко момиче, което имаше късмета да я целуна, спираше живота ми.

Всяка твоя капка кръв, всеки дъх на мен е обречен.