Ако има някой който притежава ценна информация как да напишем правдоподобно и добре оценяващо се есе , нека го сподели тук или ми го прати на ЛС аз ще го добавя.
Благодаря !
КАК ДА НАПИШЕМ УБЕЖДАВАЩО ЕСЕ
Автор: Joe Landsberger (20.02.2007 г.) 163 прочитания
Можеха да го направят, защото вярваха, че могат.
Вергилий, 70 – 19 пр.н.е.,римски поет
При убеждаващото или аргументативно писане се опитваме да накараме другите да се съгласят с фактите, които сме представили, да споделят ценностите ни, да приемат аргументите и заключенията ни, да приемат нашия начин на мислене.
Ето и елементите, които трябва да включва едно добро убеждаващо есе:
- подбор на факти, които да подкрепят аргументацията
- изясняване на съответстващите убеждения пред аудиторията /перспектива/
- степенуване по важност, редактиране и/или подреждане на фактите и убежденията, за да се изгради аргументацията
- формулиране на заключения
- “убеждаване” на читателите, че заключенията са базирани върху убедителни факти и обществено приети ценности
- наличие на самоувереност да изразите “убедителността си” в писмена форма.
Ето и някои стратегии при писането на убеждаващо есе:
Напишете въпросите с ваши думи.
- Обмислете въпросите, които заданието поставя, докато четете и правите проучвания. Определете:
- фактите
- всички източници, които ще Ви помогнат да ги проверите /в това число и други справочни материали/
- има ли някакъв предразсъдък в аргументацията или в убежденията, който да поставя фактите или темата в различна светлина
- какво мислите за аргументите на автора
- Направете списък с фактите; обмислете важността им:
определете приоритетите, редактирайте, подредете по важност,
откажете се от някои от тях и т.н.
Задайте си въпроса: “Какво липсва?”
- Кои са “горещите точки” в темата?
Направете списък с възможните емоции/емоционални реакции и
ги имайте предвид при по-нататъшната работа
Започнете писането с чернова!
Концентрирайте се колкото може повече върху чтенето/изследването.
Не се занимавайте с граматиката или правописа.
- Напишете първия параграф
- Въведете темата
- Дайте представа на читателя за вашата гледна точка!
- Събудете интереса на читателя, за да продължи да чете есето до края!
- Определете три основни теми, които ще развиете
- Преминавайте плавно от параграф на параграф
- Придържайте се към деятелния залог
- Цитирайте източници за по-голяма авторитетност
- Придържайте се към Вашата гледна точка от началото до края на есето
- Наблегнете на логическите аргументи
- Не обобщавайте, докато пишете основната част на есето –
това ще направите в заключението.
- Заключение
- обобщете аргументите си и направете заключение
- нека заключението да бъде съгласувано с първия параграф / началната теза, а също така с основните теми
- заключението преразказва ли главните идеи?
- следва ли последователността и важността на аргументите?
- логическо заключение на тяхното развитие ли е?
- Редактирайте/напишете отново с други думи първия параграф,
за да изразите по-сбито развитието на идеите и заключението.
- Оставете работата за един или два дена!
- Прочетете отново есето с ясна мисъл и готовност за поправки
- Запитайте се:
Есето убедително ли е?
Аз убеден ли съм?
Читателят ще бъде ли убеден?
Ще разбере ли убежденията ми, ще се съгласи ли с фактите, които посочвам?
- Редактирайте, коригирайте, напишете отново, ако е необходимо
- Проверете правописа и граматиката!
- Помолете Ваш приятел да прочете есето и да го коментира.
Успяхте ли да го убедите в аргументите си?
- Преработете есето, ако е необходимо
- Оставете текста
- И се поздравете с добре свършената работа,
с мисълта, че сте направили най-доброто, на което сте способен.
Как да отговорите на евентуалните критики:
Отнасяйте се към критиката като към тест за Вашата способност за убеждаване.
Опитайте се да не приемате критиката лично.
Ако критиката е отправена към фактите, проверете ги два пъти и цитирайте Източниците си.
Ако критиката е насочена към убежденията Ви, понякога трябва да се съгласим “да не сме съгласни”.
Запомнете, че успешното убеждаване означава, че човекът отсреща е съгласен да бъде убеден!
Страх: Ако не сте свикнали с комуникацията,
особено с писмената, може да се наложи да преодолеете страха на няколко нива.
Писането, за разлика от незаписаната реч, запазва думите така, че всички могат да ги видят, и “контекстът” не е толкова важен както при речта, където контекстът “оцветява” думите. Например: хората, които четат есето, не Ви виждат. Те виждат само думите. Те не знаят как изглеждате, къде живеете, кой сте.
За щастие в училището и в класа се намираме на сигурно място
и можем да упражняваме и изкуството на писането, и изкуството на убеждаването. По този начин по-късно, когато сме поставени в действителна ситуация, независимо дали в работата ни, в църквата или в квартала, а дори и в семействата ни, ще видим колко полезна ни е била тази практика.
Убеждаването има и друга характеристика:
то се състои от факти, които илюстрират заключения. Това, разбира се, означава, че трябва да знаете за какво става дума и да се отнасяте много отговорно към фактите, защото в противен случай няма да може да убедите никого. Това показва друго ниво на страх: Страх от това да не се направи грешка, която да направи аргументите или убеждаването безсмислени. Тъй като пишете и думите са върху хартия /или на уеб сайт/, така че всеки може да ги види, трябва да положите всички усилия, за да се убедите, че фактите са правилни.
Благодаря на S Ryder за вдъхновението и на нейния шести клас в Пенсилвания заради редактирането на това ръководство.
Обратна връзка за корекции в ръководствата
Този сайт с ръководства и стратегии е създаден, развит и поддържан от Joe Landsberger като образователна обществена услуга. Тези ръководства са поддържани едновременно извън институционалните и национални граници и последната промяна е от 9 ноември 2005 г. Разрешено е безплатно копиране, адаптиране и разпространение на отделни ръководства в хартиен формат за некомерсиални образователни цели с цел подпомагане на обучението. Не се изисква разрешение за връзка към уеб сайта. Моля, обърнете внимание, че тези ръководства подлежат на промяна и периодично търпят редактиране и преработване. Поради тази причина, възпроизвеждането на цялото съдържание по Интернет може да бъде само с разрешение чрез лицензионно споразумение.
Информация за сайта и авторско право
Лицензионна информация
От 1996 г.