Автор Тема: Информационни технологии  (Прочетена 1006 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен stankoff

  • Експерт
  • *****
  • Публикации: 639
  • Пол: Мъж
  • уеб дизайнер
Информационни технологии
« -: Декември 16, 2005, 19:03:24 pm »
3. Информационни технологии

Науката, която систематизира методите за създаване, съхранение, обработка и предаване на информацията, се нарича информатика, а технологиите, които ги реализират, са информационни технологии.
С натрупването на голям обем от информация в човешкото познание се е породила необходимостта от създаване на машини, които да автоматизират основните дейности. Така се раждат компютрите. В своето развитие те търпят много промени по отношение на производителността и възможностите за обработка и съхранение на информация. Тенденцията, която се установява все по-трайно при тях, е увеличаване на автоматизираните дейности, които могат да се извършват сами, без намесата на човека. Днес компютрите са машини, които се използват за контрол и управление на информация и редица технологични процеси в производството, бита, образованието и други сфери на човешкия живот.
Компютърните системи заемат свое подобаващо място в информационните технологии като основно средство за технологична обработка на информацията. По своята същност информационните технологии (ИТ) са технологии, в чиято основа стои процесор. В този смисъл информационните технологии включват всички онези системи за контрол, обработка, съхранение и управление на информация, управлявани от процесор. Компютърните технологии са само част от това технологично направление.
Към него спадат преносимите електронни бележници, които позволяват воденето на записки в електронен вид; графичните калкулатори, които се използват за построяване на графики на функции и извършване на изчисления; мобилните органайзери, работещи с бази от данни, позволяващи лесно и бързо извличане на информация от тях; най-съвременните модели мобилни телефони, наречени “умните телефони” (smart phones), които позволяват заедно с воденето на разговор да се предава информация във вид на данни от различен тип (текстов, графичен и други); персоналните асистенти, с които човек може да извършва това, което най-често прави с помощта на компютъра, като въвеждане и обработка на текст и графика, получаване и изпращане на електронни съобщения, търсене на информация в световната мрежа Интернет, банковите автомати, чрез които могат да се получават пари и извършват финансови операции, като плащане на сметки и преводи на суми; информационните системи, които се срещат по летища и гари; баркодовите системи за маркиране на стоки, които се използват в големите супермаркети.
Едно друго направление в развитието на технологиите през последните години е тясно свързано с информационните технологии. Това са комуникационните технологии. Ето защо често се говори за информационни и комуникационни технологии (ИКТ) като за едно цяло. Под това наименование се разбират технологиите, базирани на процесор, които осигуряват съхраняването, преработването, събирането и разпространението на информация.
През последните двадесет години обществото е свидетел на революция в информационните и комуникационни технологии достигаща по-далеч, отколкото повечето хора са си представяли. ИКТ са неразделна част от всекидневния живот, осигурявайки полезни пособия и услуги в домовете, на работните места, навсякъде. Едно от основните следствия за обществото, дължащо се на тях, е драматичното намаляване на разходите и времето за съхранение, обработка и предаване на информация. Подобни съществени изменения оказват фундаментално влияние върху начина, по който се организира производството и разпространението на стоки и услуги, наред с това и върху самата работа. Това развитие промени формата на работа, начините на квалификация и организация на бизнеса. А това от своя страна допринесе основни промени на пазара на работна ръка, и на цялото общество.
Информационното общество не е общество, което предстои да бъде изградено, а обществото, в което вече живеят хората. Неговите закони и правила все още са в процес на изграждане и утвърждаване. Хората все повече разбират значението на ИКТ в тяхното ежедневие като възможност за по-добър живот и професионална реализация. Това доведе и до навлизането на много нови понятия в ежедневната дейност. Заговори се за електронен подпис, електронен документ, електронна поща, електронна търговия, виртуално обучение, които да заменят съществуващите от столетия аналогични форми.
Една от причините за това повсеместно навлизане и използване на ИКТ от хората е развитието на компютърните системи в последните няколко години. Тяхното бързодействие нарасна неколкократно. Работата с тях се ориентира към начин, който да бъде лесен и интуитивен за по-широк кръг потребители. Настолният персонален компютър отдавна влезе в дома на хората, а през последните години той агресивно се опита да заеме мястото едновременно на телевизора, видеото и стерео-уредбата, телефона, библиотеката и електронната игра.
Непрекъснато се правят нови разработки в областта. Една от тях е ориентирана към управление на компютърните системи с човешки глас, което трябва да замени стандартните мишка и клавиатура. Вече са факт системи, които позволяват въвеждане, редактиране и форматиране на текстова информация чрез диктуване по микрофон и управление на основни функции чрез глас. Потребителят може да стартира програми, да отваря менюта и прозорци, да изпраща електронната си поща и използва данните по най-естествения начин за него – чрез речта. Така съвременните системи позволяват на човек на говори с компютъра в прекия смисъл на думата.